Αφορά το σύνολο των ικανοτήτων που απαιτείται από τα άτομα να αναγνωρίζουν πότε χρειάζονται πληροφορίες καθώς και πώς να εντοπίζουν, να αξιολογούν και να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τις απαραίτητες πληροφορίες*.
Η πληροφοριακή παιδεία (ή πληροφοριακός γραμματισμός) είναι μια διαδικασία δια βίου μάθησης. Προκειμένου το άτομο να ανταπεξέλθει στις πανεπιστημιακές του υποχρεώσεις θα πρέπει να αντιληφθεί τον κύκλο των δεξιοτήτων που πρέπει να κατέχει προκειμένου να ολοκληρώσει με επιτυχία τις εργασίες/έρευνες που του ανατίθενται. Αποκτώντας αυτές τις δεξιότητες θα μπορεί να τις εφαρμόσει και στην επαγγελματική και προσωπική του ζωή αργότερα.
* Information Literacy Competency Standards for Higher Education. American Library Association. 2006.
Κάθε φοιτητής που εισέρχεται για πρώτη φορά σ' ένα πανεπιστήμιο έρχεται αντιμέτωπος με νέους ορισμούς και προκλήσεις.
Για παράδειγμα:
Προωθεί την επίλυση προβλήματος και δεξιότητες σκέψης μέσω:
Σε γενικές γραμμές οι πληροφοριακές δεξιότητες που πρόκειται να αποκτήσετε από ένα τέτοιο πρόγραμμα θα έχουν ως αποτέλεσμα:
Εξοικονόμηση χρόνου: το να γνωρίζετε τι ψάχνετε θα σας βοηθήσει να εξοικονομήσετε χρόνο κατά την ολοκλήρωση μιας εργασίας/έρευνας.
Χρήση ποιοτικών πληροφοριών: Είναι πολύ σημαντικό για ένα φοιτητή να μπορεί να ψάχνει στις σωστές πηγές πληροφόρησης και να είναι σε θέση να διαχωρίζει μια επιστημονική πληροφορία από μια μη έγκυρη πληροφορία.
Αναγνώριση έργου: Χρησιμοποιώντας υψηλής ποιότητας πηγές θα έχει ως αποτέλεσμα την αναγνώριση της προσπάθειας που κάνετε και άρα θα υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες για εξασφάλιση υψηλότερης βαθμολογίας στις εργασίες σας.
Αναγκαιότητα: Θα κατανοήσετε πότε χρειάζεστε μια συγκεκριμένη πληροφορία.
Εύρεση: Πώς να ψάχνετε και να βρίσκετε μια πληροφορία χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες στρατηγικές αναζήτησης.
Αξιολόγηση: Πώς να αξιολογείτε την ποιότητα των πληροφοριών που βρίσκετε μέσα από διάφορες πηγές.
Βιβλιοθήκη: Πώς να χρησιμοποιείτε τις υπηρεσίες της Βιβλιοθήκης;
Ηθική: Πώς να αναγνωρίζετε διάφορα ηθικά και νομικά ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση των πληροφοριών;
Βιβλιογραφία: Πρώτη γνωριμία δημιουργίας βιβλιογραφίας για κάθε εργασία.
Μακροπρόθεσμα οφέλη:
Κριτική σκέψη: Ανάπτυξη ατόμων με κριτική σκέψη. Βοηθά το άτομο να καταλάβει το περιεχόμενο, να επεκτείνει την έρευνα του και να αναλαμβάνει τον έλεγχο της δικής του μάθησης.
Εντοπισμός πληροφορίας: Πώς βρίσκω την πληροφορία; Η ικανότητα εύρεσης ποιοτικών πληροφοριών έχει αντίκτυπο στη μελλοντική σας εργασία ή απόφαση.
Έρευνα: Η διαδικασία της έρευνας βοηθά το άτομο να αφομοιώσει τη συνήθεια της διερώτησης – έρευνας – ανακάλυψης – αξιολόγησης – εφαρμογής της γνώσης.
Επίλυση προβλήματος: Το άτομο μαθαίνει πώς να «σπάζει» ένα σύνθετο ερώτημα σε μικρότερα και βάσει τεκμηρίων να επιλύει το πρόβλημα που του έχει ανατεθεί. Εξάγει λογικά συμπεράσματα με βάση την ανάλυση και την ερμηνεία των πληροφοριών.